bip.gov.pl
A A A K
SmodBIP

Kodeks Etyki Pracowników Ośrodka

 

Kodeks Etyki Pracowników Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej

 

Kodeks etyki zawiera podstawowe wartości, jakimi powinny kierować się pracownicy zatrudnieni w Podbeskidzkim Ośrodku Interwencji Kryzysowej. Pracownicy zobowiązani są do przestrzegania postanowień Kodeksu w miejscu pracy oraz poza nim.

 

 

Dział I
Ogólna postawa i sposób postępowania pracowników.

 

1. Pracownik winien przestrzegać postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych przepisów prawa
2. Pracownika powinno cechować wysokie morale zawodowe i osobiste;
3. Obowiązkiem pracownika jest rozwój i doskonalenie kwalifikacji zawodowych;
4. Pracownik powinien wykorzystywać w swej pracy zawodowej wiedzę, umiejętności i wartości leżące u podstaw pracy socjalnej;
5. Pracownik obowiązany jest kierować się w działalności zawodowej zasadą dobra klienta i ochroną jego godności;
6. Pracownik zobowiązany jest przeciwstawiać się praktykom niehumanitarnym lub dyskryminującym osobę lub grupę osób;
7. Pracownik udziela pomocy i wsparcia według swojej najlepszej wiedzy;
8. Pracownik nie może wykorzystywać kontaktów służbowych dla własnych korzyści;
9. Pracownik powinien przestrzegać zasady, że podstawowym jego obowiązkiem zawodowym jest pomoc w rozwiązywaniu trudności życiowych klienta;
10. Pracownik obowiązany jest opierać się naciskom zewnętrznym, które wymuszałyby działania, będące w sprzeczności z zasadami niniejszego Kodeksu.
11. Pracownik obowiązany wykonywać swoje zadania bezstronnie, w sposób niebudzący podejrzeń o interesowność.
12. Przy podejmowaniu decyzji pracownik nie może poddawać się w szczególności jakimkolwiek naciskom, które mogą wzbudzać podejrzenie o stronniczość.

 

 

Dział II
Odpowiedzialność etyczna pracownika wobec klienta.

 

1. Pracownik zobowiązany jest do poszanowania godności klienta i jego prawa do samostanowienia;
2. Pracownik jest zobowiązany do równego traktowania klientów bez względu na wiek, płeć, stan cywilny, orientację seksualną, narodowość, wyznanie przekonania polityczne, stan zdrowia, rasę, kolor skóry oraz inne preferencje i cechy osobiste;
3. Pracownik zobowiązany jest wykazać zaangażowanie na rzecz wszechstronnej pomocy klientowi w rozwiązywaniu jego trudności życiowych oraz wykorzystać w tym celu swoją wiedzę, umiejętności zawodowe oraz kompetencje;
4. Pracownik powinien - stosownie do możliwości klienta - wzmacniać jego wysiłki na rzecz wyjścia z sytuacji kryzysowej.
5. Pracownik zobowiązany jest do udzielenia klientowi pełnej informacji na temat dostępnych form pomocy;
6. Pracownik winien zasięgnąć konsultacji współpracowników i zwierzchników w przypadku, gdy leży to w żywotnym interesie klienta;
7. Pracownik zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych od klienta w toku czynności zawodowych;
8. Pracownik ma prawo bez zgody klienta przekazywać poufne informacje wyłącznie wówczas, gdy przemawiają za tym ważne względy zawodowe lub tak stanowi prawo.

 

 

Dział III
Odpowiedzialność etyczna pracownika wobec współpracowników.

 

1. W swych kontaktach ze współpracownikami pracownik powinien:
     1) respektować ich wiedzę i doświadczenie;
     2) w ocenach współpracowników kierować się obiektywizmem;
     3) w przypadku współpracowników naruszających zasady niniejszego kodeksu zająć krytyczne stanowisko, w odpowiedni sposób umożliwiające rozwiązanie zaistniałych problemów;
2. Pracownik powinien współpracować z innymi pracownikami w celu jak najlepszego wykonywania obowiązków zawodowych;
3. Pracownik winien rozwiązywać konflikty ze współpracownikami bez szkody dla klienta.
4. Obowiązkiem pracownika jest zapobieganie sytuacjom naruszania praw i godności innych pracowników.
5. W relacjach ze współpracownikami pracownik winien przestrzegać zasad współżycia społecznego

 

 

Dział IV
Odpowiedzialność etyczna pracownika wobec pracodawcy.

 

1. Pracownik powinien przestrzegać zobowiązań podjętych wobec pracodawcy;
2. Pracownik powinien przyczyniać się do jak najlepszego funkcjonowania Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej, oraz podejmować wszelkie dostępne działania, celem zapewnienia jak najlepszej efektywności realizacji misji Ośrodka
3. Pracownik powinien pozostać lojalny wobec społeczeństwa i dobra publicznego, a wszelkie nadużycia instytucji go zatrudniającej ujawniać w odpowiedni sposób przewidziany prawem.
4. Pracownika powinien dbać o dobro pracodawcy, w szczególności przyczyniając się kształtowania jego pozytywnego wizerunku publicznego jako instytucji pomocowej oraz podmiotu zatrudniającego.
5. Pracownik powinien przestrzegać granic dopuszczalnej krytyki pracodawcy, takich jak jej rzetelność, otwartość, prowadzenie w dobrej wierze i zgodność z zasadami współżycia społecznego.

 

 

Dział V
Odpowiedzialność etyczna pracownika wobec własnego zawodu.

 

1. Obowiązkiem pracownika jest rzetelne wykonywanie zawodu oraz rozszerzanie wiedzy i kwalifikacji zawodowych;
2. Obowiązkiem pracownika jest dbałość o integralność zawodową i właściwą rangę oraz prestiż zawodu;
3. Obowiązkiem pracownika jest dążenie do rozwoju zawodowego.

 

 

Dział VI
Odpowiedzialność etyczna pracownika wobec społeczeństwa.

 

1. Pracownik zobowiązany jest działać na rzecz dobra publicznego;
2. Pracownik zobowiązany jest zapewnić osobom uprawnionym dostęp do niezbędnej
3. pomocy w wyjściu z sytuacji kryzysowej;
4. Pracownik powinien dążyć do racjonalnego rozwiązywania problemów społecznych.

 

 

Dział VII
Prawa etyczne pracowników

 

1. Pracownik ma prawo do szacunku i odpowiedniego prestiżu społecznego z tytułu profesjonalnej pracy i wykonywanego zawodu;
2. Pracownik ma prawo do godnych warunków pracy i wynagrodzenia;
3. Pracownik ma prawo do asertywnych działań i zrzeszania się w celu obrony własnej godności i praw pracowniczych.

 

 



Opublikował: Małgorzata Malinowska
Publikacja dnia: 30.01.2025
Podpisał: admin POIK
Dokument z dnia: 30.01.2025
Dokument oglądany razy: 180