bip.gov.pl
A A A K
SmodBIP

Zarządzenie nr 4/2018-polityka rachunkowości

Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 4/2018 r. Dyrektora Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej z dnia 15 czerwca 2018r.


PRZEPISY OGÓLNE

§1

1. Podstawę prawną stosowanych zasad (polityki) rachunkowości dla Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej jako jednostki samorządu terytorialnego stanowi:
1) ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
2) ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
3) rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017r. w sprawie
rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych
funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza
granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
2. Zasady i terminy przeprowadzania inwentaryzacji określone zostały w zarządzeniu Dyrektora Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w sprawie wprowadzenia instrukcji inwentaryzacyjnej.

OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH

§ 2

I. Określenie roku obrotowego oraz okresów sprawozdawczych

1. Rok obrotowy, okres sprawozdawczy.
1) Rokiem obrotowym jest rok budżetowy.
2) Okresem sprawozdawczym jest miesiąc.
3) Ostateczne zamknięcie i otwarcie ksiąg rachunkowych budżetu Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej dokonuje się w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego za rok obrotowy.
4) Sprawozdawczość budżetową Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej sporządza się według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2018, poz. 109)
5) Sprawozdawczość finansową Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej sporządza się według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017, poz. 1911).
6) Sprawozdawczość Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w zakresie operacji finansowych sporządza się według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z 4 marca z 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1773).

II. Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych budżetu Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej

1. Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych:

Księgi rachunkowe prowadzone są w siedzibie Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Bielsku-Białej ul. Piękna 2

2. Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych:

Księgi rachunkowe jednostki prowadzone są za pomocą komputera, z wykorzystaniem oprogramowania finansowo-księgowego FK wersja 2.3.75.1626 – Zakład Usług Informatycznych Rekord Sp. z o.o. 43-300 Bielsko-Biała ul. Kasprowicza. System FK funkcjonuje w Jednostce od 01.01.2017 roku.
Program komputerowy zapewnia powiązania poszczególnych zbiorów ksiąg rachunkowych w jedną całość odzwierciedlającą dziennik i księgę główną. Dokładne informacje dotyczące programu komputerowego zostały przedstawione w załączniku nr 4 do zarządzenia.

3. Dla celów sporządzania sprawozdawczości, planowania budżetu Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej dopuszcza się stosowanie oprogramowania System Budżet RB autorstwa Zakładu Usług Informatycznych Rekord Sp. z o.o. 43-300 Bielsko-Biała ul. Kasprowicza, jest użytkowany od dnia 01.01.2002 roku.

4. Księgi rachunkowe jednostki otwiera się na początek każdego następnego roku obrotowego
tj. na dzień 1 stycznia, a zamyka na dzień kończący rok obrotowy tj. 31 grudnia.
Zamknięcie ksiąg rachunkowych polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięcie księgi rachunkowej.

5. Księgi rachunkowe jednostki obejmują następujące zbiory:
• dziennik,
• księgę główną,
• księgi pomocnicze,
• zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych,
• wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz);

1) Dziennik - prowadzony jest w sposób następujący:
a) zdarzenia, jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym, ujmowane są w nim chronologicznie,
b) zapisy zdarzeń są kolejno numerowane w okresie roku/miesiąca, co pozwala na ich jednoznaczne powiązanie ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami księgowymi,
c) sumy zapisów (obroty) liczone są w sposób ciągły,
d) jego obroty są zgodne z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej.

2) Jednostka prowadzi dla poszczególnych rachunków bankowych oddzielne rejestry księgowe (dzienniki częściowe),
Dzienniki częściowe prowadzone są dla określonych grup rodzajowych zdarzeń:
– budżet Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej (Oddział 1)
– zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Oddział 2)
Na koniec każdego okresu sprawozdawczego sporządzane jest zestawienie obrotów dzienników częściowych.

3) Księga główna (konta syntetyczne) - prowadzona jest w sposób spełniający następujące zasady:
a) podwójnego zapisu,
b) systematycznego i chronologicznego rejestrowania zdarzeń gospodarczych zgodnie z zasadą memoriału,
c) powiązania dokonywanych w niej zapisów z zapisami w dzienniku.

4) Księgi pomocnicze (konta analityczne) – zawierają zapisy będące uszczegółowieniami uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej (syntetyka). Prowadzone są one w ujęciu systematycznym, w postaci komputerowych zbiorów danych uzgodnionych z saldami i zapisami kont księgi głównej.

5) Zestawienie obrotów i sald - sporządza się na podstawie zapisów na kontach księgi głównej na koniec okresu sprawozdawczego tj. przynajmniej na koniec miesiąca. Obroty tego zestawienia powinny być równe obrotom dziennika.

6. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych stanowią dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem, sprawdzone pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym i podpisane przez osoby upoważnione.

7. Dowód księgowy spełnia swoją funkcję, jeżeli jest prawidłowo wystawiony zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

8. Dokumenty księgowe przechowuje się w siedzibie jednostki.

9. Zasady opisu i kontroli dowodów księgowych reguluje odrębne zarządzenie.

10. Ponoszone koszty ujmuje się tylko na kontach zespołu 4 - „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie, nie prowadzi się kont zespołu 5 i 6.

11. Zmniejszenie (korekta) kosztu w trakcie roku, którego dotyczy nie jest ewidencjonowana jako przychód, niezależnie od okresu sprawozdawczego, którego dotyczy.

12. Księgi rachunkowe za poszczególne okresy sprawozdawcze (miesiące), za wyjątkiem miesiąca grudnia zamyka się nie wcześniej niż po wprowadzeniu wszystkich zapisów dotyczących danego okresu, i nie później niż do 25 dnia następnego miesiąca.

13. Ze względu na nieistotny wpływ na sytuację finansową jednostka przyjmuje następujące uproszczenia, które nie wywierają istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki oraz wyniku finansowego:
- koszty przyjmowane w okresie sprawozdawczym, a dotyczące w szczególności: zakupu prenumeraty, opłat abonamentowych, opłat dostawy energii, usług telekomunikacyjnych, ubezpieczeń majątkowych i rzeczowych, składek, a dotyczące działalności przyszłych okresów występujące z tego samego tytułu i przechodzące z roku na rok w zbliżonej wartości, nie podlegają rozliczeniom w czasie za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów.
- uregulowania określone w tiret pierwsze nie dotyczą zamknięcia roku obrotowego, gdzie wszystkie dowody księgowe dotyczące danego okresu - roku obrotowego wprowadza się do ewidencji księgowej jeżeli wpłyną do Księgowości po opisie merytorycznym do dnia 20 marca roku następnego – są wykazywane w sprawozdaniach finansowych i korekcie sprawozdań rocznych.

14. Koszty usług telefonicznych wraz z abonamentem, zakupu energii i innych o podobnym charakterze z uwagi na cykliczność i porównywalność kwot w poszczególnych miesiącach księgowane są do danego roku w następujący sposób:
- dowody księgowe za pełny okres rozliczeniowy i abonament za styczeń następnego roku zaliczane są do kosztów danego roku, w którym przypada okres rozliczeniowy,
- dowody księgowe za okres rozliczeniowy przypadający w dwóch różnych, rocznych okresach sprawozdawczych są ujmowane w kosztach następnego roku.

15. Nie dokonuje się biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów wynikających z obowiązku wykonania przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych.

16. Za miejsce powstania kosztów uznaje się rozdziały klasyfikacji budżetowej.

17. W księgach rachunkowych ujmuje się odsetki od należnosci i zobowiązań w momencie ich zapłaty lub w momencie zapłaty należności lub zobowiązania, a w przypadku braku ich zapłaty w wysokości odsetek należnych na koniec kwartału.

18. Należności z tytułu wydatków niewyegzekwowane do końca roku budżetowego i będące
należnościami z tytułu dochodów roku następnego podlegają przeksięgowaniu na konto 221 –
Należności z tytułu dochodów budżetowych pod datą 31 grudnia.

19. Jednostka nie prowadzi magazynu materiałów. Materiały są w dacie zakupu wydawane do
zużycia i ujmowane bezpośrednio w koszty.

20. Materiały biurowe, środki czystości, paliwo zakupione do zbiornika samochodu oraz materiały promocyjne i informacyjne, księgowane są bezpośrednio w koszty w dacie ich zakupu. Kierując się zasadą istotności wyrażoną w art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości jednostka odstępuje od ich ewidencji i przyjmuje, że zakupione przez jednostkę materiały uznaje się za zużyte w dacie wydania do zużycia.

21. W Jednostce, w zależności od potrzeb sprawozdawczych wprowadza się symbolikę kont:
1) syntetycznych – trzycyfrową,
2) analitycznych – poprzez dodanie do symbolu konta syntetycznego odpowiedniego oznaczenia konta analitycznego, na które mogą składać się cyfry np. działy, rozdziały, paragrafy oraz dalsze określające analitykę.
Konta analityczne zawierają zapisy będące uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont
syntetycznych. Prowadzone są one w ujęciu systematycznym, w postaci komputerowych zbiorów danych uzgodnionych z saldami i zapisami księgi głównej. Dodanie konta analitycznego nie wymaga każdorazowo zmiany zarządzenia.

22. Sprawozdania budżetowe i sprawozdania finansowe powinny wynikać z danych ujętych
w księgach rachunkowych na dzień ich zamknięcia.

III. Zasady ujmowania operacji gospodarczych na kontach księgowych

W Jednostce ustala się zasady ujmowania operacji gospodarczych na kontach księgowych:

1. Na konta księgowe danego okresu sprawozdawczego należy wprowadzić w postaci zapisu każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym.

2. Podstawą zapisów na kontach księgowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej.

3. Zapisów na kontach księgowych dokonuje się w sposób trwały, bez pozostawienia miejsc pozwalających na późniejsze dopiski lub zmiany.

4. Konta prowadzi się przy użyciu komputera i należy stosować ustalone procedury i środki chroniące przed zniszczeniem, modyfikacją lub ukryciem zapisu.

5. W przypadku wystąpienia operacji gospodarczej w walucie obcej, należy dokonać ustalenia
kwoty operacji w walucie polskiej i obcej.

6. Zapisy na kontach syntetycznych powinny być powiązane z zapisami w dziennikach w sposób umożliwiający ich sprawdzenie.

7. Zapisy na kontach księgowych powinny być dokonywane w sposób zapewniający ich trwałość, przez czas nie krótszy od wymaganego do przechowywania ksiąg rachunkowych.

8. Konta księgowe powinny być prowadzone:

1) rzetelnie, tj. dokonywane w nich zapisy muszą odzwierciedlić stan rzeczywisty;
2) bezbłędnie, tj. na podstawie kompletnych i poprawnie zakwalifikowanych do zaksięgowania w danym miesiącu wszystkich dokumentów księgowych, zapewniając także ciągłość zapisów oraz bezbłędność działania stosowanych procedur obliczeniowych;
 sprawdzalnie, tj. muszą umożliwiać stwierdzenie poprawności dokonanych procedur obliczeniowych, w szczególności tak by: udokumentowanie zapisów pozwalało na identyfikację dowodów i sposobu ich zapisywania w księgach rachunkowych na wszystkich etapach przetwarzania danych;
 zapisy uporządkowane były chronologicznie i systematycznie według kryteriów klasyfikacyjnych umożliwiających dokonanie rozliczeń finansowych oraz sporządzenie obowiązujących jednostkę sprawozdań finansowych i innych, w tym deklaracji podatkowych;
 księgi rachunkowe prowadzone są przy użyciu komputera, należy zapewnić kontrolę kompletności zbiorów systemu rachunkowości oraz parametrów przetwarzania danych;
 należy zapewnić dostęp do zbiorów danych pozwalający na uzyskanie, bez względu na stosowaną technikę, w dowolnym czasie i za dowolny okres sprawozdawczy zrozumiałych informacji o treści zapisów dokonanych w księgach rachunkowych:

3) na bieżąco, tj.:
• pochodzące z nich informacje powinny umożliwić dokonanie rozliczeń finansowych oraz sporządzenie w terminie obowiązujących jednostkę sprawozdań finansowych i innych sprawozdań, w tym deklaracji;
• zestawienie obrotów i sald kont syntetyczno - analitycznych sporządzane przynajmniej za poszczególne okresy sprawozdawcze, nie rzadziej niż na koniec miesiąca, a za rok nie później niż do 85 dnia po dniu bilansowym.

9. Stwierdzone błędy w zapisach poprawia się:
1) przez skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty; poprawki takie muszą być dokonane jednocześnie we wszystkich księgach rachunkowych i nie mogą nastąpić po zamknięciu miesiąca;
2) przez wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych
zapisów, dokonywanie tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi.

V. Kompletowanie dokumentów księgowych, zasad numerowania dokumentów

1. Dokumenty księgowe oznaczane są przez nadanie numerów kolejnych każdemu z wymienionych dowodów księgowych.

Dowodami księgowym są:
- PK – polecenia księgowania,
- WB – wyciąg bankowy,
- WZF – wyciąg bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
- RK – raport kasowy,
- FA – faktury, rachunki będące księgowym dowodem źródłowym.
- RM – dokument planu

Dokonuje się zapisów księgowych zbiorczych na podstawie sporządzonego „PK” do zdarzeń gospodarczych takich jak, między innymi: wypłaty wynagrodzeń pracowników, przeksięgowania obrotów raportów kasowych i innych.
Zaksięgowane dokumenty księgowe przechowywane są w segregatorach odpowiednio opisanych.
Wszystkie dokumenty po zaksięgowaniu podlegają sprawdzeniu co do ich kompletności przez osobę dokonującą zapisu księgowego. Sprawdzenie tych dokumentów potwierdzane jest postawieniem pieczątki i podpisu.
Po zaksięgowaniu wszystkich operacji z danego miesiąca należy wydrukować zestawienie obrotów i sald analitycznie, syntetycznie.
Po uzgodnieniu osoba odpowiedzialna za uzgodnienie potwierdza zgodność podpisem.


Załącznik Nr 2
do Zarządzenia Nr 4/18
Dyrektora
Podbeskidzkiego Ośrodka
Interwencji Kryzysowej
z dnia 15 czerwca 2018 r.


Me t o d y w y c e n y a k t y w ó w i p a s y w ó w o r a z u s t a l e n i e wy n i k u                      f i n a n s owe g o

I. Zasady wyceny aktywów i pasywów.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych stosuje się nadrzędne zasady rachunkowości, które wytyczają reguły jej prowadzenia oraz gwarantują wiarygodność i użyteczność dostarczanych informacji oraz sprawne ich uzyskanie. Zobowiązują do jasnego i rzetelnego przedstawienia sytuacji finansowej i majątkowej oraz wyniku finansowego.
Do nadrzędnych zasad rachunkowości należą:
1.1 Zasada kontynuacji działania polega na przyjęciu założenia, że jednostka będzie kontynuowała w dającej się przewidzieć przyszłości działalność w niezmniejszonym zakresie,
bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości.
1.2 Zasada memoriału jest to obowiązek ujęcia w księgach rachunkowych jednostki wszystkich osiągniętych przychodów i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami, dotyczących danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.
1.3 Zasada współmierności kosztów i przychodów polega na ujmowaniu operacji gospodarczych według ściśle ustalonych okresów z możliwością porównań z okresem wcześniejszym.
1.4 Zasada ostrożności polega na przyjęciu odpowiednich reguł, które poprzez właściwą wycenę aktywów i pasywów zapewnią niezniekształcony wynik finansowy.
1.5 Zasada ciągłości to wymóg, aby przyjęte zasady polityki rachunkowej jednostki były jednakowe w poszczególnych latach. W uzasadnionych przypadkach, również zmieniających się przepisów prawa, wszelkie zmiany powinny następować z początkiem roku obrotowego, jednak w taki sposób, aby zaistniała możliwość porównania danych ze sprawozdaniem
za poprzedni rok obrotowy.
1.6 Zasada istotności polega na wykazaniu w sprawozdaniu wszystkich pozycji, które mają istotne znaczenie dla oceny jednostki.
1.7 Zasada zakazu kompensaty polega na ustaleniu i wykazaniu oddzielnie wartości poszczególnych składników aktywów i pasywów, przychodów i związanych z nimi kosztów, jak też zysków i strat nadzwyczajnych. Nie można kompensować ze sobą wartości różnych
co do rodzaju aktywów i pasywów, przychodów i kosztów związanych z nimi oraz zysków
i strat nadzwyczajnych.

2. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne

Za środki trwałe uznaje się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku
i przeznaczone na potrzeby jednostki, których cena nabycia przekracza wartość określoną
w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. 10 000,- zł.
2.1. Środki trwałe w dniu przyjęcia do użytkowania wycenia się:
a) w przypadku zakupu - według cen nabycia lub kosztów wytworzenia
b) w przypadku wytworzenia we własnym zakresie – według kosztu wytworzenia , który obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę od rozpoczęcia budowy, montażu, przystosowania, ulepszenia do dnia bilansowego lub przyjęcia do użytkowania,
c) w przypadku ujawnienia w trakcie inwentaryzacji – według posiadanych dokumentów z uwzględnieniem zużycia, a przy ich braku według wartości rynkowej, ujawnione nadwyżki środków trwałych wprowadza się do ksiąg pod datą ich zinwentaryzowania,
d) w przypadku nieodpłatnego otrzymania, spadku lub darowizny – według wartości rynkowej z dnia otrzymania lub w niższej wartości określonej w umowie o przekazaniu,
e) w przypadku otrzymania w sposób nieodpłatny od Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego – w wysokości określonej w decyzji o ich przekazaniu
g) wartość mienia przejętego polikwidowanym przedsiębiorstwie lub innej jednostce organizacyjne – według wartości netto wynikającej z bilansu zlikwidowanego przedsiębiorstwa lub jednostki organizacyjnej.

2.2 Wartości niematerialne i prawne wprowadza się do ewidencji w cenie nabycia, otrzymane nieodpłatnie na podstawie dokumentu przekazania – według wartości określonej w tym dokumencie a otrzymane na podstawie darowizny – wg wartości rynkowej z dnia otrzymania lub wartości określonej w umowie o przekazaniu. Wartość rynkowa określana jest na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia.

2.3. Programy komputerowe, licencje, prawa autorskie nie stanowią wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli były zakupione wraz z komputerem i stanowią jego integralną część, bez których komputer ni były zdatny do użytku. Powiększają one wartość środka trwałego albo pozostałego środka trwałego.

2.4. Jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do używania umarza się:
- ksiązki,
- pomoce dydaktyczne,
- meble i dywany,
- pozostałe środki trwałe (wyposażenie) oraz wartości niematerialne i prawne, o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawny, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do użytkowania

2.5 Środki trwałe podlegają ewidencji ilościowo – wartościowej w podziale na:
- podstawowe środki trwałe (środki trwałe o wartości początkowej przekraczającej kwotę ustaloną w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych)
- pozostałe środki trwałe (składniki majątku o wartości początkowej przewyższającej kwotę 100 zł i nieprzekraczającej kwoty 10.000 zł)

2.6. Podstawowym poziomem istotności wartości środków trwałych jest kwota wynikająca z ustawy o podatku dochodowym, wynosząca 10.000 zł. Jednostka wprowadziła ponadto dodatkowy poziom istotności wynoszący 100 zł, jak poniżej:
- składniki majątkowe o wartości wyższej niż 10.000 zł są uznawane za środki trwałe – obejmowane są ewidencją bilansową środków trwałych i podlegają amortyzacji na zasadach ogólnych,
- składniki majątkowe o wartości przewyższającej kwotę 100 zł, ale nie wyższej niż 10.000 zł są uznawane za pozostałe środki trwałe , obejmowane ewidencją bilansową środków trwałych z jednoczesnym dokonywaniem od nich jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w ciężar kosztów amortyzacji,
- składniki majątkowe o okresie użytkowania dłuższym niż rok, ale o wartości nieprzekraczającej 100 zł są odpisywane w ciężar kosztów zużycia materiałów i nie podlegają ewidencji bilansowej ani pozabilansowej.

2.7. Bez względu na wartość, ewidencjonuje się w księdze inwentarzowej składniki majątkowe zaliczane do pozostałych środków trwałych dotyczące wyposażenia biur i pokoi terapeutyczny, hostelowych, w tym:
• szafy, krzesła , biurka, regały, drukarki, aparaty telefoniczne.

2.8. Odpisom amortyzacyjnych (umorzeniowym) podlegają środki trwałe i wartości niematerialne i prawne.

2.9. Pozostałe środki trwałe i pozostałe wartości niematerialne i prawne finansuje się ze środków na wydatki bieżące (z wyjątkiem pierwszego wyposażenia nowego obiektu). Odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt działalności operacyjnej w całości ich wartości i są umarzane w całości w momencie oddania do używania.

2.10. Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nalicza się od miesiąca następnego po miesiącu, w którym nastąpiło przyjęcie środka trwałego lub wartości niematerialnej i pranej.

2.11. Dla umorzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przyjmuje się metodę liniową.

2.12. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umarza się i amortyzuje jednorazowo za okres całego roku.

2.13. W przypadku, gdy nieumorzony środek trwały uległ w trakcie roku obrotowego likwidacji, sprzedaży, przekazaniu, itp. odpisów amortyzacyjnych (umorzeniowych) dokonuje się w ostatnim miesiącu, w którym był użytkowany.

2.14. Jeżeli nakłady poniesione na ulepszenie danego obiektu są w skali roku niższe od istotnej wartości początkowej środka trwałego, wówczas uznaje się je za koszty bieżącej działalności.

2.15. Przyjmuje się następujące metody prowadzenia ewidencji analitycznej rzeczowych składników aktywów obrotowych:
ewidencją ilościowo – wartościową objęto na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe” środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne od wartości 100 zł do 10.000,- zł (wielkość ustalona w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych), które umarza się
w 100 % w miesiącu przyjęcia do używania a umorzenia to ujmowane jest na koncie 072 „Umorzenie pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych”
w korespondencji z kontem 401 „Zużycie materiałów i energii”
przedmioty o okresie używania dłuższym niż 1 rok, lecz o wartości jednostkowej
nie przekraczającej 100 zł bezpośrednio obciążają koszty pod datą przekazania do użytkowania w pełnej wartości początkowej, jako zużycie materiałów na koncie 401 „Zużycie materiałów i energii”.

3.Należności i zobowiązania.

3.1. Należności i zobowiązania oraz inne składniki aktywów i pasywów wyrażone w walutach obcych wycenia się nie później niż na koniec kwartału w kwocie wymaganej zapłaty.

3.2. Wartość należności aktualizuje się uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty.

3.3. Wycenę należności w zakresie odpisów aktualizacyjnych przeprowadza się raz w roku na dzień bilansowy.

3.4. Zobowiązania z tytułu dostaw wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, tj. wraz z należnymi odsetkami.

3.5. Zobowiązania finansowe wycenia się w kwocie wymagalnej zapłaty, tj. wraz z należnymi odsetkami.

4. Pozostałe aktywa i pasywa

4.1. Rzeczowe składniki majątku obrotowego (w tym materiały otrzymane nieodpłatnie jakimi jednostka dysponuje) wycenia się na dzień bilansowy według cen nabycia. Jednostka co do zasady nie prowadzi ewidencji obrotu materiałowego, za wyjątkiem materiałów nie przeznaczonych do bieżącego zużycia. Zakupione materiały (w tym paliwo, środki czystości, materiały biurowe, itp.) przekazywane są bezpośrednio do zużycia w momencie zakupu i ewidencjonowane w koszty.

4.2 Środki pieniężne na rachunkach bankowych wycenia się według wartości nominalnej.

4.3. Walutę obcą wycenia się według kursu średniego danej waluty ustalonego przez Prezesa NBP na ten dzień. W ciągu roku operacje sprzedaży i kupna walut oraz operacje zapłaty należności lub zobowiązań wycenia się po kursie kupna lub sprzedaży banku, z którego usług korzysta Ośrodek.

4.4. Zobowiązania z tytułu dostaw wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, czyli łącznie
z odsetkami naliczonymi na koniec każdego kwartału.

4.5. Zobowiązania finansowe wycenia się w kwocie wymagalnej zapłaty tj. wraz z należnymi
odsetkami.

4.6. Fundusze oraz pozostałe aktywa i pasywa – wg wartości nominalnej.

II. Ustalenie wyniku finansowego - księgowania pod datą 31.12.

Wynik finansowy jednostki ustalany jest zgodnie z wariantem porównawczym rachunku zysków i strat na koncie 860 „Wynik finansowy ”.
Na stronie MA księguje się :
przychody ujęte na kontach zespołu 7**
na stronie WN księguje się koszty zespołu 4** lub zespołu 7** ze strony WN
Po zaksięgowaniu (przeniesieniu kosztów i przychodów) konto 860 wyraża wynik finansowy netto jednostki.
Pod datą przyjęcia sprawozdania w roku następnym dokonuje się przeksięgowania salda z konta 860 „Wynik finansowy”

III. PRZYGOTOWANIE EWIDENCJI DO SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ I BILANSU

I. Przygotowanie ewidencji do sporządzania sprawozdań i bilansu

1. Dokonanie wyliczenia umorzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i zaksięgowanie pod datą 31.12. WN 400 Ma 071.

2. Ustalenie niezależnie od daty ich zapłaty lub wpływu wszelkich osiągniętych
i przypadających na rzecz jednostki lub obciążających ją za cały rok budżetowy:
• zwrot dotacji przekazanych,
• wszelkich strat nadzwyczajnych,
• zaliczek na zakup materiałów.

3. Dokonanie przeglądu kont analitycznych rozrachunków, pod kątem :
• występowania pozycji do wyjaśnienia,
• nie dopuszczenia do przeterminowania należności i zobowiązań.

4. Zweryfikowanie przy współpracy z radcą prawnym realności należności wątpliwych
i roszczeń spornych.

5. Zweryfikowanie stanu księgowego środków pieniężnych i rzeczowych składników majątku na podstawie wyników inwentaryzacji przeprowadzonej zgodnie z treścią ustawy o rachunkowości i instrukcji o inwentaryzacji.

6. Uzgodnienie na dzień 31 grudnia sumy obrotów dziennika z sumą obrotów zestawienia obrotów i sald.

7. Sporządzenie na koniec roku zestawienia wszystkich kont analitycznych oraz ich sprawdzenie z saldami kont syntetycznych.

8. Zestawienie składników aktywów i pasywów walucie obcej, celem ich wyceny i wyliczeniu różnic kursowych.


Załącznik Nr 3
do Zarządzenia Nr 4/18
Dyrektora
Podbeskidzkiego Ośrodka
Interwencji Kryzysowej
z dnia 15 czerwca 2018 r.


Za k ł a d o w y P l a n Ko n t

1. Ilekroć w niniejszej instrukcji jest mowa o:
- jednostce – oznacza to Podbeskidzki Ośrodek Interwencji Kryzysowej,
- dyrektorze jednostki – oznacza dyrektora Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej
- księgowym – oznacza głównego księgowego Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej
2. Zakładowy Plan kont reguluje kwalifikacje zdarzeń gospodarczych realizowanych w ramach działalności:
- jednostki budżetowej,
- Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
3. Wykaz kont budżetu.
3.1 Jednostka ustala następujący wykaz kont księgi głównej:

KONTA BILANSOWE

ZESPÓŁ 0 – MAJĄTEK TRWAŁY
011 Środki trwałe
013 Pozostałe środki trwałe
020 Wartości niematerialne i prawne
071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
072 Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
080 Inwestycje (środki trwałe w budowie)

ZESPÓŁ 1 – ŚRODKI PIENIĘŻNE I RACHUNKI BANKOWE
101 Kasa
130 Rachunek bieżący jednostki
135 Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia
141 Środki pieniężne w drodze

ZESPÓŁ 2 – ROZRACHUNKI I ROZLICZENIA
201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
222 Rozliczenie dochodów budżetowych
223 Rozliczenie wydatków budżetowych
225 Rozrachunki z budżetami
229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami
240 Pozostałe rozrachunki
245 Wpływy do wyjaśnienia

ZESPÓŁ 4 – KOSZTY WEDŁUG RODZAJÓW
400 Amortyzacja
401 Zużycie materiałów i energii
402 Usługi obce
403 Podatki i opłaty
404 Wynagrodzenia
405 Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
409 Pozostałe koszty rodzajowe

ZESPÓŁ 7 – PRZYCHODY, DOCHODY I KOSZTY
720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych
750 Przychody finansowe
751 Koszty finansowe
760 Pozostałe przychody operacyjne
761 Pozostałe koszty operacyjne

ZESPÓŁ 8 – FUNDUSZE, REZERWY I WYNIK FINANSOWY
800 Fundusz jednostki
810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na
inwestycje
851 Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
860 Wynik finansowy

KONTA POZABILANSOWE

980 Plan finansowy wydatków budżetowych
998 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat

4.1 Podane w wykazie konta syntetyczne rozbudowywane są analitycznie i oznaczane poprzez dodanie do konta czwartej i następnej cyfry po znaku „-„.
4.2 Dla jednostki budżetowej przyjmuje się klasyfikowanie zdarzeń i operacji gospodarczych oraz prowadzenie ksiąg pomocniczych i ich powiązania z kontami księgi głównej zgodnie
z przedstawionymi niżej zasadami.

OPIS KONT


ZESPÓŁ 0 – „MAJĄTEK TRWAŁY”

011 – ŚRODKI TRWAŁE

Konto 011 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych związanych z wykonywaną działalnością jednostki, które są umarzane stopniowo oraz gruntów.
Zasady ewidencji na koncie 011 prezentuje poniższa tabela:

Do szczegółowej ewidencji środków trwałych służą :
- księga środków trwałych,
- szczegółowe indywidualne karty środków trwałych,
- tabele amortyzacyjne.
Księgę środków trwałych stanowiącą wykaz poszczególnych obiektów prowadzi się łącznie dla wszystkich środków trwałych. W księdze tej ewidencjonuje się każdy obiekt w oddzielnej pozycji. Numer pozycji przychodu staje się numerem inwentarzowym obiektu, którym każdy obiekt jest na trwałe oznakowany. Przy ewidencji rozchodu podaje się numer pozycji przychodu. W ewidencji szczegółowej dla każdego obiektu inwentarzowego ujmuje się oddzielnie jego wartość początkową i jego umorzenie z uwzględnieniem zmian z tytułu aktualizacji oraz zwiększeń wartości początkowej o poniesione koszty i ulepszenia.
Księga środków trwałych oraz inne urządzenia ewidencji szczegółowej środków trwałych są prowadzone techniką ręczną.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 011 umożliwia:
- ustalenie wartości początkowej poszczególnych obiektów środków trwałych i ewentualnego jej zwiększenia lub zmniejszenia,
- ustalenie osób , którym powierzono środki trwałe,
- należyte obliczenie umorzenia i amortyzacji.
Ewidencję analityczną prowadzi się według poszczególnych grup środków trwałych określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1864)
011-0 – grunty (grupa 0)
011-01 – budynki i budowle (grupa 1)
011-02 – maszyny i urządzenia techniczne (grupa 4)
011-03 – środki transportowe (grupa 7)
011-04 – inne środki trwałe (grupa 3)
Konto 011 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków trwałych w wartości początkowej, ewentualnie skorygowanej w wyniku zarządzonej aktualizacji wyceny lub nakładów na ulepszenie.

013 – POZOSTAŁE ŚRODKI TRWAŁE

Konto służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych, niepodlegających ujęciu na koncie 011, wydanych do używania na potrzeby działalności jednostki , które mogą podlegać umorzeniu lub jednorazowej amortyzacji w pełnej wartości w miesiącu wydania do używania.

Analityczna ewidencja ilościowo – wartościowa jest prowadzona w księdze inwentarzowej –
w programie komputerowym QINW – wersja 6.20
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 013 umożliwia ustalenie:
- wartości początkowej pozostałych środków trwałych oddanych do używania,
- pomieszczeń, w których znajdują się środki trwałe.

Pozostałe środki trwałe :
- o wartości przekraczającej 100,00 zł (nie wyższej niż wielkość ustalona w przepisach
o podatku dochodowym od osób prawnych) ujmuje się w ewidencji ilościowo – wartościowej i umarza się w 100 % w miesiącu przyjęcia do używania, a umorzenie to ujmowane jest na koncie 072 -01 „Umorzenie pozostałych środków trwałych”
- o wartości nie przekraczającej 100,00 zł (środki zaliczane do materiałów) odpisywane są bezpośrednio w koszty działalności na koncie 401 „Zużycie materiałów i energii”

Konto 013 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wartość początkową objętych ewidencją księgową pozostałych środków trwałych znajdujących się w używaniu.

020 – WARTOŚCI NIEMATERIALNE I PRAWNE

Konto służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości niematerialnych
i prawnych.

Ewidencja szczegółowa do konta 020 prowadzona jest dla podstawowych wartości niematerialnych i prawnych (020-01), czyli o wartości przekraczającej kwotę ustalona w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których jednostka dokonuje odpisów amortyzacyjno – umorzeniowych w sposób sukcesywny w księdze obiektów inwentarzowych.

Pozostałymi wartościami niematerialnymi i prawnymi (020-02) są wartości niematerialne
i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkość ustaloną w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – dla nich odpisy umorzeniowe są uznawane za koszt uzyskania przychodów w 100% ich wartości w momencie przyjęcia ich do używania.
Konto 020 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan wartości niematerialnych
i prawnych w wartości początkowej.


071 – UMORZENIE ŚRODKÓW TRWAŁYCH ORAZ WARTOŚCI NIEMATERIALNYCH I PRAWNYCH

Służy do ewidencji zmniejszeń wartości bieżącej podstawowych środków trwałych oraz podstawowych wartości niematerialnych i prawnych , które podlegają stopniowemu umorzeniu wg stawek amortyzacyjnych stosowanych przez jednostkę.

Ewidencję szczegółową do konta 071 prowadzi się oddzielnie dla poszczególnych podstawowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w postaci tabel amortyzacyjnych oraz dodatkowo wg grup środków trwałych na kontach :

- 01 – umorzenie budynków i budowli
- 01-01 – umorzenie środków transportowych- budynki i budowle
- 01-02 – umorzenie środków trwałych- maszyn i urządzeń technicznych
- 01-03 – umorzenie środków trwałych-środków transportu
- 01-04 – umorzenie środków trwałych-innych środków trwałych
- 02 – umorzenie wartości niematerialnych i prawnych
Konto 071 może wykazywać saldo Ma, które wyraża stan umorzenia ewidencjonowanych na koncie 011 wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych umarzanych stopniowo według stawek ustalonych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Odpis umorzeniowy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych księgowany jest jeden raz w roku, za cały rok – w miesiącu grudniu.

072 – UMORZENIE POZOSTAŁYCH ŚRODKÓW TRWAŁYCH ORAZ WARTOŚCI NIEMATERIALNYCH I PRAWNYCH

Służy do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających umorzeniu jednorazowo w pełnej wartości,
w miesiącu wydania ich do użytkowania, których wartość nie przekracza kwoty ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie ustaleń podanych w art. 16f ust. 3 ww ustawy jest to wartość początkowa nie wyższa niż 10.000 zł

Do konta 072 prowadzi się ewidencję analityczną wg podziału na:

- 01 - umorzenie pozostałych środków trwałych,
- 02 – umorzenie pozostałych wartości niematerialnych i prawnych
Saldo konta 072 musi się równać sumie sald kont 013 oraz 020 w części odnoszącej się do wartości niematerialnych i prawnych podlegających całkowitemu umorzeniu w miesiącu wydania do używania.
Konto 072 może wykazywać saldo MA, które wyraża stan umorzenia wartości początkowej będących w używaniu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających umorzeniu w pełnej wartości w miesiącu wydania ich do użytkowania.

080 – INWESTYCJE (ŚRODKI TRWAŁE W BUDOWIE)

Konto służy do ewidencji kosztów środków trwałych w budowie oraz do rozliczenia tych kosztów na uzyskane efekty.

Konto może wykazywać saldo Wn, które oznacza koszty niezakończonych środków trwałych
w budowie.

ZESPÓŁ 1 – ŚRODKI PIENIĘŻNE I RACHUNKI BANKOWE

101 – KASA

Konto 101 służy do ewidencji krajowej i zagranicznej gotówki znajdującej się w kasie jednostki.
Zasady ewidencji na koncie 101 prezentuje poniższa tabela:

Do konta 101 prowadzi się ewidencję szczegółową w postaci raportu kasowego, który pozwala ustalić:
- stan gotówki wyrażonej w złotych polskich,
- wartość gotówki powierzonej poszczególnym osobom za nią odpowiedzialnym, w celu umożliwienia ich rozliczenia.
Wszystkie obroty gotówkowe są udokumentowywane źródłowymi dowodami kasowymi. Obroty gotówkowe podlegają ujęciu w raporcie kasowym w dniu rzeczywistego przychodu lub rozchodu gotówki z kasy.
Konto 101 może wykazywać jedynie saldo Wn, które oznacza stan gotówki w kasie lub saldo zerowe.

130 – RACHUNEK BIEŻĄCY JEDNOSTKI

Konto 130 służy do ewidencji stanu środków pieniężnych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki z tytułu wydatków i dochodów budżetowych objętych planem finansowym.

Zapisy na koncie są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych, w związku
z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.
Na koncie 130 obowiązuje zasada czystości obrotów , co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Konto 130 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bieżącym jednostki. Saldo konta 130 jest równe saldu sald wynikających z ewidencji szczegółowej prowadzonej dla kont :
130-0 – wydatków budżetowych, może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych otrzymanych na realizację wydatków budżetowych, a nie wykorzystanych do końca roku,
130-1 – dochodów budżetowych, może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych z tytułu zrealizowanych dochodów budżetowych, które do końca roku nie zostały przelane do budżetu.
Ewidencja szczegółowa do konta 130 jest prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej z uwzględnieniem wymogów sprawozdawczości ustalonych dla jednostek budżetowych

135 – RACHUNEK ŚRODKÓW FUNDUSZY SPECJALNEGO PRZEZNACZENIA

Konto służy do ewidencji środków ZFŚS .
Zapisów na koncie 135 dokonuje się na podstawie dowodów bankowych i musi zachodzić pełna zgodność zapisów jednostki z zapisami bankowymi.
Konto 135 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bankowym funduszu.

141 – ŚRODKI PIENIĘŻNE W DRODZE

Konto 141 służy do ewidencji środków pieniężnych w drodze między kasą jednostki a jej rachunkiem bankowym.
Zasady ewidencji na koncie 141 prezentuje poniższa tabela:

Na stronie Wn konta 141 ujmuje się zwiększenia stanu środków pieniężnych w drodze a na stronie Ma zmniejszenia stanu środków pieniężnych w drodze. Środki pieniężne w drodze są ewidencjonowane na bieżąco.
Konto 140 może wykazywać saldo WN, które oznacza stan środków pieniężnych w drodze.


ZESPÓŁ 2 – ROZRACHUNKI I ROZLICZENIA

201 – ROZRACHUNKI Z ODBIORCAMI I DOSTAWCAMI

Konto służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń z tytułu dostaw robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług, a także należności z tytułu przychodów finansowych.

Ewidencja szczegółowa do konta prowadzona jest wg poszczególnych kontrahentów ze wskazaniem podziałek klasyfikacji budżetowej.

Konto 201 może mieć dwa salda, które ustala się na podstawie ewidencji analitycznej w wyniku sumowania oddzielnie sald należności i sald zobowiązań występujących na kontach rozrachunków z poszczególnymi kontrahentami. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma stan zobowiązań.

221 – NALEŻNOŚCI Z TYTUŁU DOCHODÓW BUDŻETOWYCH

Na koncie 221 należy ewidencjonować przypisane (na podstawie faktur, decyzji administracyjnych, not obciążeniowych i innych dokumentów) dochody budżetowe.

Konto 221 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności z tytułu dochodów budżetowych, a saldo Ma – stan zobowiązań jednostki budżetowej z tytułu nadpłat w tych dochodach.

Ewidencja szczegółowa do konta 221 jest prowadzona według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej.


222 – ROZLICZENIE DOCHODÓW BUDŻETOWYCH

Konto służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez jednostkę dochodów budżetowych.

Konto 222 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan dochodów budżetowych zrealizowanych, lecz nie przelanych do budżetu.

Saldo konta 222 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu do budżetu dochodów budżetowych pobranych, lecz nie przelanych do końca roku w korespondencji z kontem 130.

223 – ROZLICZENIE WYDATKÓW BUDŻETOWYCH

Konto 223 służy do ewidencji rozliczeń z tytułu zrealizowanych przez jednostkę wydatków budżetowych.

Do konta 223 prowadzi się ewidencję analityczną według źródeł finansowania:

- 01- rozliczenie wydatków budżetowych - Miasto Bielsko-Biała
- 02 – rozliczenie wydatków budżetowych – Powiat Bielski

Konto 223 może wykazywać saldo końcowe Ma, które oznacza stan środków pieniężnych otrzymanych od dysponenta wyższego stopnia na pokrycie wydatków budżetowych, lecz niewykorzystanych do końca okresu.
Saldo konta 223 ulega likwidacji w wyniku księgowania przelewu na rachunek bankowy dysponenta wyższego stopnia środków budżetowych niewykorzystanych do końca roku,
w korespondencji z kontem 130.

225 – ROZRACHUNKI Z BUDŻETAMI

Konto służy do ewidencji rozrachunków z budżetami, które obejmują w szczególności rozrachunki z tytułu dotacji, podatków, nadwyżek środków obrotowych, nadpłat w rozliczeniach z budżetami. W sytuacji wykonywania czynności objętych podatkiem od towarów i usług (VAT) konto to służy także do rozrachunków z urzędem skarbowym z tytułu VAT oraz do rozliczeń VAT naliczonego i VAT należnego – w ramach scentralizowanego rozliczenia podatku VAT dla całej jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Miasto Bielsko-Białe wraz z zarządzanymi placówkami.

Ewidencja szczegółowa do konta prowadzona jest wg tytułów rozrachunków :

- 01 – podatek dochodowy - osobowy fundusz płac,
- 02 – podatek dochodowy - dodatkowe wynagrodzenie roczne
- 03 – podatek dochodowy - umowy zlecenia
- 04 – podatek dochodowy - świadczenia z ZFŚS
- 05 – podatek dochodowy – VAT
- 05-01 – podatek dochodowy – VAT naliczony
Konto 225 może mieć dwa salda ustalone jako sumy sald kont ksiąg pomocnicznych. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań wobec budżetów.

229 – POZOSTAŁE ROZRACHUNKI PUBLICZNOPRAWNE

Służy do ewidencji, innych niż z budżetami, rozrachunków publiczno – prawnych, a w szczególności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, polis ubezpieczeniowych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 229 prowadzona jest wg tytułów rozrachunków :
-01 – rozrachunki z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne
-02 – rozrachunki z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne
-03 – rozrachunki z tytułu składek na Fundusz
-04 – rozrachunki z tytułu składek ubezpieczenia na życie.

Konto 229 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo MA stan zobowiązań z tytułu rozrachunków publicznoprawnych.

231 – ROZRACHUNKI Z TYTUŁU WYNAGRODZEŃ

Służy do ewidencji rozrachunków z pracownikami jednostki i innymi osobami fizycznymi
z tytułu wypłat pieniężnych i świadczeń rzeczowych, zaliczonych zgodnie z odrębnymi przepisami do wynagrodzeń, a w szczególności za prace wykonywaną na podstawie stosunku pracy, umowy zlecenia, umowy o dzieło.

Do konta prowadzona jest ewidencja szczegółowa w postaci imiennych kart wynagrodzeń pracowników. Ponadto do konta prowadzona jest następująca analityka :

- 01 – rozrachunki z tytułu wynagrodzeń osobowych
- 02 – rozrachunki z tytułu umów zleceń
- 03 – rozrachunki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Konto 231 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności od pracowników, np. z tytułu nadpłaconych wynagrodzeń. Saldo Ma stan zobowiązań jednostki z tytułu naliczonych,
a nie wypłaconych wynagrodzeń.

234 – POZOSTAŁE ROZRACHUNKI Z PRACOWNIKAMI

Służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań wobec pracowników z innych tytułów niż wynagrodzenia, np. należności z tytułu pobranych do rozliczenia zaliczek na wydatki obciążające jednostkę, należności z tytułu udzielonych pracownikom pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, należności i roszczenia od pracowników z tytułu niedoborów
i szkód a także zapłacone zobowiązania wobec pracowników.

Ewidencja szczegółowa prowadzona jest wg poszczególnych pracowników, oraz wg tytułów rozrachunków :

-01 – rozrachunki z tytułu zaliczek
-02 – rozrachunki z tytułu pożyczek i innych świadczeń z ZFŚS
Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń a saldo Ma stan zobowiązań wynikających z kont imiennych poszczególnych pracowników.

240 – POZOSTAŁE ROZRACHUNKI

Konto służy do ewidencji należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-234, a także do rozliczenia niedoborów i szkód. Ponadto konto to używane jest do ewidencji różnych rozliczeń, rozrachunków z tytułu potrąceń dokonanych na liście płac z innych tytułów niż podatki i składki ZUS, mylnych obciążeń i uznania rachunków bankowych.

Konto 240 może mieć dwa salda będące sumą sald występujących na kontach analitycznych . Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń a saldo Ma stan zobowiązań z tytułu pozostałych rozrachunków.

245 – WPŁYWY DO WYJAŚNIENIA

Konto służy do ewidencji wpłaconych a niewyjaśnionych kwot należności z tytułu dochodów budżetowych.
Na stronie WN ujmuje się w szczególności przeksięgowanie kwoty wyjaśnionych wpłat na konto ujmujące należność, których dotyczą wpłaty oraz zwroty kwot uznanych w toku wyjaśnienia za nienależne.
Na stronie MA ujmuje się w szczególności kwoty niewyjaśnionych wpłat.

Konto 245 może mieć saldo Ma, które wykazuje stan niewyjaśnionych wpłat.

ZESPÓŁ 4 – „KOSZTY WG RODZAJÓW”

Koszty według rodzajów, zwane także kosztami prostymi, stanowią ogół poniesionych w danym okresie sprawozdawczym kosztów materialnych i niematerialnych, które nie dają się rozłożyć na elementy składowe z punktu widzenia jednostki, bez względu na to, jakiego okresu dotyczą. Poniesione koszty ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich powstania niezależnie od terminu ich zapłaty. Zmniejszenie uprzednio zarachowanych kosztów dokonuje się na podstawie dokumentów korygujących koszty.

Ewidencję szczegółową do kont zespołu 4 prowadzi się:
- według podziałek klasyfikacji budżetowej,
- w przekrojach dostosowanych do potrzeb planowania i analiz,
- w sposób umożliwiający sporządzenia sprawozdań finansowych.

Do ewidencji kosztów rodzajowych i ich rozliczenia służą:
401 – zużycie materiałów i energii,
402 – usługi obce,
403 – podatki i opłaty,
404 – wynagrodzenia,
405 – ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,
409 – pozostałe koszty rodzajowe.


Podporządkowanie paragrafów klasyfikacji budżetowej wydatków do kont kosztów rodzajowych przedstawia poniższa tabela:

Nazwa konta
kosztów rodzajowych Paragrafy klasyfikacji budżetowej wydatków
400- amortyzacja
401- zużycie
materiałów i energii 421 – zakup materiałów i wyposażenia
426 – zakup energii
402 – usługi obce 427 – zakup usług remontowych
430 – zakup usług pozostałych (część usług nie zaliczanych do innych kosztów rodzajowych)
436 – opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych
403 – podatki i opłaty 448 – podatek od nieruchomości
452 – opłaty na rzecz budżetów jst
404 - wynagrodzenia 401 – wynagrodzenia osobowe pracowników
404 – dodatkowe wynagrodzenie roczne
417 – wynagrodzenia bezosobowe
405-ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia 411 – składki na ubezpieczenia społeczne
412 – składki na Fundusz Pracy
428 – zakup usług zdrowotnych (w zakresie świadczeń dla pracowników)
444 – odpisy na ZFSS
470 – szkolenia pracowników niebędących członkami służby cywilnej
409 – pozostałe koszty rodzajowe 430 – usługi pozostałe (usługi: reklamy, naukowo-badawcze i kultury)
441 – podróże służbowe krajowe
442 – podróże służbowe zagraniczne
443 – różne opłaty i składki (ubezpieczenia rzeczowe, samochodowe,

400 – AMORTYZACJA

Konto 400 służy do ewidencji naliczonych odpisów amortyzacji od podstawowych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, od których odpisy umorzeniowe są dokonywane stopniowo według przyjętych stawek amortyzacyjnych.

Zasady ewidencji na koncie 400 prezentuje poniższa tabela:

Konto 400 na końcu roku nie wykazuje salda.

401 – ZUŻYCIE MATERIAŁÓW I ENERGII

Konto 401 służy do ewidencji kosztów zużycie materiałów i wyposażenia oraz energii ponoszonych w podstawowej działalności operacyjnej, a także w działalności pomocniczej
i ogólnego zarządu. Ewidencja szczegółowa prowadzona jest wg podziałek klasyfikacji budżetowej i dotyczy kosztów zużycia w szczególności:
- bielizny i pościeli dla pensjonariuszy
- materiałów do terapii zajęciowej, dydaktycznych,
- paliw, ogumienia na potrzeby utrzymania samochodu służbowego,
- środków czystości,
- materiałów biurowych,
- książek i czasopism - także nabywanych w prenumeracie,
- wyposażenia,
- materiałów do konserwacji i remontów,
- wyposażenia apteczki,
- wyposażenia ogrodu,
- wyposażenia kuchennego,
- akcesoriów komputerowych
- wody pitnej do poczekalni
- energii elektrycznej,
- gazu,
- wody.

Na koniec roku obrotowego saldo konta przenosi się na stronę WN 860. Konto na końcu roku nie wykazuje salda. W rachunku zysków i strat wartość zużytych materiałów i energii ewidencjonowanych na koncie 401 wykazuje się w kosztach działalności operacyjnej w poz. BII

402– USŁUGI OBCE

Konto 402 służy do ewidencji kosztów z tytułu usług obcych wykonywanych na rzecz działalności operacyjnej jednostki, w szczególności:
- usług transportowych,
- remontów, napraw i konserwacji,
- usług informatycznych,
- usług reklamowych,
- usług pocztowych,
- prowizji za prowadzenie rachunków bankowych,
- usług telekomunikacyjnych,
- usług związanych z utrzymaniem czystości,
- usług związanych z ochroną mienia i osób,
- usług związanych z utrzymaniem samochodu służbowego,
- usług drukarskich, introligatorskich, powielania, kopiowania,
- usług sanitarnych,
- usług montażowych, instalacyjnych, uruchomienia wyposażenia.

Na koniec roku obrotowego saldo konta przenosi się na stronę WN 860. Konto na końcu roku obrotowego nie wykazuje salda.

W rachunku zysków i strat koszty usług obcych wykazuje się w kosztach działalności operacyjnej w poz. B.III

403 – PODATKI I OPŁATY

Konto 403 służy do ewidencji podatków i opłat o charakterze kosztowym, w szczególności kosztów z tytułu:
- podatku od nieruchomości,
- podatku od czynności cywilnoprawnych,
- opłat za użytkowanie gruntów,
- opłat skarbowych, notarialnych, sądowych, administracyjnych,
- opłata manipulacyjnych,
- innych opłata o charakterze podatkowych (np. opłaty za ochronę środowiska)

Na koniec roku obrotowego saldo konta przenosi się na stronę WN 860. Konto na końcu roku obrotowego nie wykazuje salda.

W rachunku zysków i strat podatki i opłaty księgowane na koncie 403 wykazuje się w kosztach działalności operacyjnej w poz. B. IV.

404 – WYNAGRODZENIA

Konto służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej z tytułu wynagrodzeń za pracę dla pracowników i innych osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło i innych umów zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na koniec roku obrotowego saldo konta przenosi się na stronę WN 860. Konto na końcu roku obrotowego nie wykazuje salda.

W rachunku zysków i strat koszty wynagrodzeń wykazuje się w kosztach działalności operacyjnej w poz. B.V

405 – UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE I INNE ŚWIADCZENIA

Konto 405 służy do ewidencji kosztów działalności operacyjnej z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz różnego rodzaju świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, które nie są zaliczane do wynagrodzeń. Koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń na rzecz pracowników obejmują zwłaszcza:
- obciążające pracodawcę składki ZUS,
- składki na Fundusz Pracy,
- odpisy na ZFŚS
- odprawy z tytułu wypadków przy pracy,
- odprawy pośmiertne wypłacane członkom rodzin zmarłych pracowników,
- wydatki związane z ochroną zdrowia pracowników – koszty obowiązkowych badań lekarskich,
- usługi szkoleniowe.

Saldo konta na koniec roku obrotowego przenosi się na stronę WN 860. Konto na końcu roku obrotowego nie wykazuje salda.

W rachunku zysków i strat koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń wykazuje się w kosztach działalności operacyjnej w poz. B.VI.

409 – POZOSTAŁE KOSZTY RODZAJOWE

Konto 409 służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej, które nie kwalifikują się do ujęcia na kontach 400-405. Na koncie tym ujmuje się w szczególności:
- koszty krajowych i zagranicznych podróży służbowych,
- koszty ubezpieczeń majątkowych i osobowych,
- odprawy z tytułu wypadków przy pracy oraz innych kosztów niezaliczanych do kosztów działalności finansowej i pozostałych kosztów operacyjnych.

Konto na końcu roku obrotowego nie wykazuje salda

W rachunku zysków i strat pozostałe koszty rodzajowe wykazuje się w kosztach działalności operacyjnej w poz. B.VII

ZESPÓL 7 – „PRZYCHODY DOCHODY I KOSZTY”

Konta zespołu 7 „Przychody, dochody i koszty” służą do ewidencji związanych z działalności podstawową :
- przychodów z tytułu dochodów budżetowych (konto 720),
- przychodów i kosztów finansowych (konta 750 i 751),
- pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych (konto 760 i 761)
Ewidencję szczegółową prowadzi się według pozycji planu finansowego oraz stosownie do potrzeb planowania, analizy i sprawozdawczości.

720 – PRZYCHODY Z TYTUŁU DOCHODÓW BUDŻETOWYCH

Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych nieprzypisanych do kont 750 i 760, m.in. podatki, opłaty, mandaty, grzywny, itp., które po zrealizowaniu kasowym staną się dochodami.

W końcu roku obrotowego saldo konta 720 przenosi się na konto 860. Konto na końcu roku obrotowego nie wykazuje salda.

W rachunku zysków i strat przychody z tytułu dochodów budżetowych wykazywane są w poz. A.VI. Przychody z tytułu dochodów budżetowych

750 – PRZYCHODY FINANSOWE

Konto 750 służy do ewidencji przychodów z tytułu operacji finansowych niestanowiących dochodów budżetowych.

Na koniec roku saldo konta przenosi się na stronę MA 860.Konto 750 na końcu roku nie wykazuje salda.
W rachunku zysków i strat przychody ewidencjonowane na koncie 750 wykazuje się w grupie G. Przychody finansowe.

751 – KOSZTY FINANSOWE
Konto 751 służy do ewidencji kosztów finansowych.

Saldo konta 751 na koniec roku przenosi się na stronę WN 860 .Konto na końcu roku nie wykazuje salda.
W rachunku zysków i strat koszty ujmowane na koncie 751 wykazuje się w grupie H.Koszty finansowe

760 – POZOSTAŁE PRZYCHODY OPERACYJNE

Konto 760 służy do ewidencji wyłącznie przychodów niezwiązanych bezpośrednio ze zwykłą działalnością jednostki, w tym wszelkich innych przychodów niż nie podlegające ewidencji na kontach: 720, 750, w tym między innymi związane e ze zbyciem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, otrzymane darowizny, kary, odszkodowania czy sprzedaż materiałów, z należnymi jednostce wynagrodzeniem płatnika podatku dochodowego i składek ZUS, ze złomowaniem zapasów aktywów obrotowych. Ponadto konto służy do ewidencji dodatnich skutków finansowych zdarzeń trudnych do przewidzenia, które wystąpiły poza działalnością operacyjną jednostki i nie są związane z ogólnym profilem jej prowadzenia.

Do konta 760 prowadzona jest następująca analityka, dostosowana do potrzeb planowania, kontroli, sprawozdawczości i analizy z zaznaczeniem podziałek klasyfikacji budżetowej:
- 01 – darowizny pieniężne
- 02 – darowizny rzeczowe
- 03 – inne przychody

W końcu roku obrotowego wartość pozostałych przychodów operacyjnych przenosi się na stronę MA 860. Konto 760 na końcu roku nie wykazuje salda.
W rachunku zysków i strat pozostałe przychody operacyjne, z wyjątkiem przychodów z tytułu sprzedaży niefinansowych aktywów trwałych wykazuje się w poz. D.III Inne przychody operacyjne, natomiast w D.I wykazuje się zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych.

761 – POZOSTAŁE KOSZTY OPERACYJNE

Konto 761 służy do ewidencji kosztów niezwiązanych bezpośrednio ze zwykłą działalnością jednostki. Ponadto konto 761 służy do ewidencji ujemnych skutków finansowych zdarzeń losowych trudnych do przewidzenia, które wystąpiły poza działalnością operacyjną jednostki i nie są związanie z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia. W szczególności na koncie ujmuje się:
- zapłacone kary, grzywny, odszkodowania,
- odpisane przedawnione, umorzone i nieściągalne należności,
- koszty postępowania spornego i egzekucyjnego,
- nieodpłatnie przekazane rzeczowe aktywa obrotowe,
- ujemne skutki finansowej odzwierciedlające szkody w aktywach wywołane zdarzeniami losowymi, np. powódź, pożar, huragan, gradobicie, oraz koszty usunięcia skutków tych zdarzeń, zarówno w majątku trwałym jak i w obrotowym.

Konto 761 na końcu roku nie wykazuje salda.

ZESPÓŁ 8– „FUNDUSZE REZERWY I WYNIK FINANSOWY

W zespole 8 występują konta służące ujęciu funduszu jednostki, dotacji , płatności z budżetu środków europejskich oraz środków z budżetu na inwestycje, rezerw na przyszłe zobowiązania
i rozliczeń międzyokresowych przychodów oraz ustaleniu oraz rozliczeniu wyniku finansowego.

800 – FUNDUSZ JEDNOSTKI

Konto 800 służy do ewidencji funduszu jednostki. Fundusz jednostki stanowi równowartość majątku trwałego obrotowego oraz występujących w tym zakresie zmian.

Konto 800 wykazuje na koniec roku saldo Ma , które oznacza stan funduszu jednostki.

810 – DOTACJE BUDŻETOWE, PŁATNOŚCI Z BUDŻETU ŚRODKÓW EUROPEJSKICH ORAZ ŚRODKI Z BUDŻETU NA INWESTYCJE

Konto 810 służy do ewidencji udzielonych i rozliczonych dotacji budżetowych, płatności
z budżetu środków europejskich oraz środków z budżetu na inwestycje.

Na koniec roku konto 810 nie wykazuje salda.

851 – ZAKŁADOWY FUNDUSZ ŚWIADCZEŃ SOCJALNYCH

Konto 851 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych tworzonego na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. ZFSS tworzy się przede wszystkim z odpisów obciążających koszty działalności jednostki.
Wszystkie zwiększenia ZFSS księguje się na koncie 851 po stronie MA, zaś zmniejszenia funduszu ujmuje się po stronie WN.

Konto służy do ustalania na koniec roku obrotowego wyniku finansowego jednostki.

Zasady ewidencji na koncie 860 prezentuje poniższa tabela:

Saldo konta 860 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki. Saldo WN – stratę netto, saldo MA – zysk netto. Saldo przenoszone jest w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego na konto 800.

KONTA POZABILANSOWE

980 – PLAN FINANSOWY WYDATKÓW BUDŻETOWYCH

Konto 980 służy do szczegółowej ewidencji wartości planu finansowego wydatków budżetowych.
Wszystkie dany ewidencjonuje się w szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych jednostki, tj. według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków

Konto 980 nie wykazuje na koniec roku salda.

998 – ZAANGAŻOWANIE WYDATKÓW BUDŻETOWYCH ROKU BIEŻĄCEGO

Konto 998 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym danego roku budżetowego. Ewidencja prowadzona na tym koncie ma być pomocna przy wstępnej kontroli zgodności wydatków z planem finansowym aby nie dopuścić do przekroczenia dyscypliny budżetowej.

Ewidencja szczegółowa do konta prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej planu finansowego.

W sprawozdaniach o wydatkach budżetowych na formularzach Rb-28 wykazuje się sumę wartości zaangażowania narastającą od początku roku ze strony MA 998.
W przypadku niepełnego zrealizowania planu wydatków mimo zaangażowania, przewyżkę zaangażowania ponad zrealizowane w danym roku wydatki, przeksięgowuje się 31 grudnia na konto 999, gdyż stanowić to będzie zaangażowania przyszłych lat. Na koniec roku konto 998 nie wykazuje salda.

999 – ZAANGAŻOWANIE WYDATKÓW BUDŻETOWYCH PRZYSZŁYCH LAT

Konto 999 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat oraz niewygasających wydatków, które mają być zrealizowane w latach następnych.

Zasady ewidencji na koncie 998 prezentuje poniższa tabela.

Konto 999 – „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”

Ewidencja szczegółowa do konta prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej planu finansowego.
Na koniec roku konto 999 może wykazywać salda, które oznacza wartość zaangażowania wydatków lat przyszłych.


Załącznik Nr 4
do Zarządzenia Nr 4/18
Dyrektora
Podbeskidzkiego Ośrodka
Interwencji Kryzysowej
z dnia 15 czerwca 2018 r.

.
Wy k a z p r o g r a m ó w  w r a z  z  o p i s e m  s y s t e m u
i n f o r m a t y c z n e g o

1. W Podbeskidzkim Ośrodku Interwencji Kryzysowej ewidencja księgowa, płace, oraz ewidencja pozostałych środków trwałych prowadzone są w formie komputerowej.
2. Na podstawie ustawy o rachunkowości art.10 ust. 1 pkt 3 lit. c ustala się następujący wykaz
programów komputerowych wykorzystywanych do prowadzenia dokumentacji księgowej jednostki:

L.p. Nazwa programu Autor programu Opis Data rozpoczęcia eksploatacji
1 Płatnik
Windows Asseco Poland SA
Rzeszów ul. Armii Krajowej 80 System przetwarzania
i przesyłania danych do ZUS 01.01.2002 r.
2 System finansowo-księgowy FK wersja 2.3.97 Zakład Usług Informatycznych REKORD Bielsko-Biała
ul. Kasprowicza Księgowość budżetowa 01.01.2017 r.
3 System płacowy wersja 6.2.394 Zakład Usług Informatycznych REKORD Bielsko-Biała
Ul. Kasprowicza Rozliczanie wynagrodzeń pracowników 01.01.2018 r.
4 System KADRY LITE wersja 2.2.682 Zakład Usług Informatycznych REKORD Bielsko-Biała
Ul. Kasprowicza Sprawy kadrowe 01.01.2018 r.
5 Portal FB wersja 1.8.27.809 Zakład Usług Informatycznych REKORD
Bielsko-Biała ul. Kasprowicza Sprawozdawczość budżetowa, deklaracje VAT 01.01.2017 r.
6 QINW wersja 6.20 QNT Systemy Informatyczne Gliwice
ul. Karola Miarki 12-14 Ewidencja wyposażenia 01.01.2002 r.

3. Opis oraz sposób działania programów

Ad. 1/ System „Płatnik”
Umożliwia współpracę z ZUS –em.

Funkcje programu możemy podzielić następująco:
1. Przygotowanie do pracy z programem:
- rejestracja danych identyfikacyjnych i ewidencyjnych płatnika,
- rejestracja danych dotyczących kont bankowych ZUS.

2. Przygotowanie dokumentów ubezpieczeniowych – obejmuje:
- rejestrację danych dotyczących ubezpieczonych, która może się odbywać dwiema metodami:
•wczytanie ( import) z pliku danych źródłowych dotyczących ubezpieczonych; pliki tekstowe o określonym formacie mogą być generowane przez programy kadrowo- płacowe płatników
•wprowadzanie manualne za pomocą klawiatury komputerowej,
- wypełnianie i poprawianie dokumentów ubezpieczeniowych tj. między innymi:
•wyliczanie składek,
•kontrola formalna, przeglądanie i korekta.

Ad. 2/ System FINANSOWO – KSIĘGOWY umożliwia:
- wprowadzenie planu kont obowiązującego w POIK z możliwością dopisywania kont
w czasie eksploatacji systemu,
- zakładanie bilansu otwarcia i jego korektę w razie potrzeb,
- wprowadzenie danych dotyczących dwóch kolejnych okresów obliczeniowych,
- kontrolę i weryfikacje wprowadzanych zapisów księgowych,
- aktualizowanie zawartości kont księgowych,
- prowadzenie ewidencji zdarzeń księgowych na kontach pozabilansowych,
- uzyskiwanie aktualnych zestawień na monitorze lub drukarce, zwłaszcza rejestru obrotów
w rozbiciu na konta księgowe lub w układzie księgowanych dokumentów,
- emisję dzienników cząstkowych w układzie chronologicznym, odpowiadającym przepisom
ustawy o rachunkowości,
- blokadę zapisów wprowadzonych do dzienników,
- prowadzenie aktualnych rozliczeń z kontrahentami na zadeklarowanych kontach rozrachunkowych.

Instrukcja obsługi programu „System finansowo – księgowy” stanowi załącznik nr 4a do Zarządzenia. Dokumentacja opisująca program księgowy posiada klauzulę, że jest on zgodny z wymogami ustawy o rachunkowości i zawiera:
- procedury wraz z opisem algorytmów i parametrów,
- opis programowych zasad ochrony danych, metody zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania,
- wykaz zbiorów kont ksiąg rachunkowych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w komputerowym systemie rachunkowości.

Ad 3/ System płacowy umożliwia:
– skomputeryzowanie większości prac związanych z wyliczeniem i wypłatą wynagrodzeń,
– ewidencję wynagrodzeń i potrąceń dla poszczególnych pracowników,
– tworzenie i automatyczne naliczanie list płac, drukowanie list płac w układzie analitycznym i syntetycznym, w sposób zbliżony do układu informacji na tradycyjnym dokumencie płacowym,
- współpraca z systemem KADRY LITE w zakresie obliczania i rozliczania podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz Fundusz Pracy,
- możliwość przesyłania danych do systemu FINSNSOWO – KSIĘGOWEGO .

Ad. 4/ System KADRY-LITE umożliwia:
- prowadzenie kartotek: wynagrodzeń, wg składników ZUS, podstaw do ubezpieczeń oraz naliczonych i potrąconych składek, wynagrodzeń i zasiłków chorobowych, zasiłków oraz kartoteki przerw w opłacaniu składek,
- pełną ewidencję pracowników, ich przychodów oraz płaconych zaliczek na podatek,
- współpracę z systemem PŁACE,
- drukowanie kartotek podatkowych, wykazów pracowników zwolnionych, zestawień stanowiących podstawę do uzupełnienia dokumentów ZUS-DRA, RCA, RZA, RSA.
- ewidencję absencji pracownika,
- ewidencję stażu pracy i innych danych osobowych.

Ad. 5/ Portal FB umożliwia:
- ewidencję danych wg klasyfikacji budżetowej,
- sporządzanie sprawozdań stosownie do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad i terminów sporządzania sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządu terytorialnego – miesięcznych RB-27S, RB -28S, kwartalnych - RB-Z, RB – N, Z- PPP, rocznych – bilansu, rachunku zysku i strat, zestawienia zmian w funduszu jednostki, informacji dodatkowej
- przekazywanie bieżących danych budżetowych do Urzędu Miasta z możliwością wykorzystania Internetu jako środka komunikacji,
- prezentacje danych w postaci graficznej z możliwością określania zakresu ujmowanych na wykresach danych i dowolnego ich konfigurowania,
- tworzenie licznych zestawień w postaci wydruków na dowolnej drukarce obsługiwanej przez system Windows,
- współpracę z programem Finansowo – Księgowym w zakresie eksportu i importu dokumentów,
- ewidencję dokumentów będących podstawą do rozliczenia podatku VAT,
- sporządzanie deklaracji VAT i przesyłanie jej do Urzędu Miasta.

Ad 6/ Program QINW umożliwia:
• ewidencję pozostałych środków trwałych wg kolejności numerów inwentarzowych;
• ewidencję pozostałych środków trwałych wg poszczególnych pomieszczeń, w których one
się znajdują;
• tworzenie dokumentów przychodowych i rozchodowych,
• możliwość przeprowadzenia inwentaryzacji i sporządzenie protokołu rozbieżności;
• sporządzanie tabliczek inwentarzowych.

Załącznik Nr 5
do Zarządzenia Nr 4/18
Dyrektora
Podbeskidzkiego Ośrodka
Interwencji Kryzysowej
z dnia 15 czerwca 2018 r.


S y s t e m o c h r o n y d a n y c h


Budynek Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej jest obiektem chronionym przez Koncesjonowaną Agencję Ochrony Mienia KOMES sp. z o.o., która zobowiązana jest do:
- prowadzenie całodobowego nasłuchu sygnałów alarmowych,
- prowadzenie całodobowej analizy sygnałów kontrolnych i interwencji technicznej w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu alarmowego,
- podejmowania natychmiastowej interwencji w przypadku wezwania,
- po otrzymaniu sygnału alarmowego i potwierdzeniu jego zasadności natychmiastowego powiadomienia policji.
Dostęp do systemu komputerowego jest możliwy jedynie dla osób powołanych. W sieci komputerowej istnieje układ kont i haseł, umożliwiający kwalifikowany dostęp do poszczególnych zasobów sieci.
Dodatkowo zdefiniowany jest wewnętrzny systemu haseł na potrzeby każdego systemu, dostęp do systemu może się odbywać tylko w oparciu o hasło. Użytkownik nie może udostępnić swego hasła innym osobom. Przekazywanie haseł odbywa się w sposób poufny
i nie może ono być zapisywane w miejscu pozwalającym na dostęp osobom nieupoważnionym.
W przypadku utraty hasła lub istnienia podejrzenia naruszenia systemu haseł przez osoby nieuprawnione, dotychczasowy zestaw haseł musi być niezwłocznie unieważniony
i zastąpiony nowym.

Procedury rozpoczęcia i zakończenia pracy.
1. Użytkownicy przed przystąpieniem do pracy przy przetwarzaniu danych powinni zwrócić uwagę, czy nie istnieją przesłanki do tego, że dane zostały naruszone. Jeżeli istnieje takie podejrzenie, należy postępować zgodnie z „Instrukcją postępowania w sytuacji naruszenia zasad ochrony systemów informatycznych”.
2. Dostęp do konkretnych zasobów danych jest możliwy dopiero po podaniu właściwego identyfikatora i hasła dostępu.
3. Hasło użytkownika należy podawać do systemu w sposób dyskretny (nie literować, nie czytać na głos, wpisywać osobiście, nie pozwalać na bezpośrednią obecność drugiej osoby podczas wpisywania hasła, itp.).
4. Użytkownik ma obowiązek zamykania systemu, programu komputerowego po zakończeniu
pracy. Stanowisko komputerowe z uruchomionym systemem, programem nie może pozostawać bez kontroli pracującego na nim użytkownika.
5. Pomieszczenia, w których znajdują się urządzenia służące do przetwarzania danych oraz wydruki lub inne nośniki zawierające dane, pod nieobecność personelu muszą być zamknięte na klucz.


Obsługa kopii bezpieczeństwa, nośników informacji oraz wydruków.
1. Wydruki z systemów informatycznych oraz inne nośniki informacji są zabezpieczone
w sposób uniemożliwiający do nich dostęp przez osoby nieupoważnione w każdym momencie przetwarzania, a po upływie czasu ich przydatności są niszczone lub archiwizowane w zależności od kategorii archiwalnej.
2. Wydruki, maszynowe nośniki informacji (dyskietki, itp.) oraz inne dokumenty, zawierające dane przeznaczone do likwidacji, muszą być pozbawione zapisów lub w przypadku gdy jest to możliwe, muszą być trwale uszkodzone w sposób uniemożliwiający odczytanie z nich informacji.
3. Urządzenia, dyski i inne informatyczne nośniki danych (np. dyskietki) zawierające dane przed ich przekazaniem innemu podmiotowi, winny być pozbawione zawartości. Naprawa wymienionych urządzeń zawierających dane, jeżeli nie można danych usunąć, winna być wykonywana pod nadzorem osoby upoważnionej.

Ochrona danych przed ich utratą z systemów informatycznych.
1. Urządzenia i systemy informatyczne zasilane energią elektryczną są zabezpieczone przed utratą danych, spowodowaną awarią zasilania lub zakłóceniami w sieci zasilającej.
2. Instalacja oprogramowania może odbywać się tylko przez administratora lub pod jego
nadzorem.
3. W celu ochrony przed wirusami komputerowymi, używanie nośników danych (np.
dyskietki, dyski optyczne, itp.) spoza jednostki jest dopuszczalne dopiero po uprzednim
sprawdzeniu ich przez administratora i upewnieniu się, że nośniki te nie są „zarażone” wirusem.
4. W przypadku stwierdzenia obecności wirusów komputerowych w systemie należy
postępować zgodnie z „Instrukcją postępowania w sytuacji naruszenia zasad ochrony systemów informatycznych”.

Przeglądy i konserwacja systemów i zbiorów danych.
1. Przeglądów i konserwacji systemów przetwarzania danych dokonuje administrator
bezpieczeństwa informacji co najmniej raz w miesiącu.
2. Ocenie podlegają stan techniczny urządzeń (komputery, serwery, itp.), stan okablowania budynku w sieć logiczną, spójność baz danych, stan zabezpieczeń fizycznych (zamki), stan rejestrów systemów serwera lokalnej sieci komputerowej.

Udostępnianie danych i dokumentów
Udostępnianie sprawozdań finansowych i budżetowych oraz dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów z zakresu rachunkowości jednostki ma miejsce:
- w siedzibie POIK po uzyskaniu zgody dyrektora lub upoważnionej przez niego osoby,
- poza siedzibą POIK po uzyskaniu pisemnej zgody dyrektora i pozostawieniu pisemnego pokwitowania zawierającego spis wydanych dokumentów.

Postępowanie w sytuacjach naruszenia zasad ochrony systemów informatycznych.

1. Możliwe sytuacje świadczące o naruszeniu zasad ochrony danych przetwarzanych
w systemie informatycznym.
Każde domniemanie, przesłanka, fakt wskazujący na naruszenie zasad ochrony danych,
a zwłaszcza stan różny od ustalonego w systemie informatycznym, w tym:
1) stan urządzeń (np. brak zasilania, problemy z uruchomieniem),
2) stan systemu zabezpieczeń obiektu,
3) stan aktywnych urządzeń sieciowych i pozostałej infrastruktury informatycznej,
4) zawartość zbioru danych (np. brak lub nadmiar danych),
5) ujawnione metody pracy,
6) sposób działania programu (np. komunikaty informujące o błędach, brak dostępu do funkcji
programu, nieprawidłowości w wykonywanych operacjach),
7) przebywanie osób nieuprawnionych w obszarze przetwarzania danych,
8) inne zdarzenia mogące mieć wpływ na naruszenie systemu informatycznego (np. obecność
wirusów komputerowych)
– stanowi dla osoby uprawnionej do przetwarzania danych, podstawę do natychmiastowego
działania.
2. Sposób postępowania.
1) O każdej sytuacji odbiegającej od normy, a w szczególności o przesłankach naruszenia zasadochrony danych w systemie informatycznym, opisanych w pkt. 1, należy natychmiast informować administratora lub osobę przez niego upoważnioną.
2) Osoba stwierdzająca naruszenie przepisów lub stan mogący mieć wpływ na bezpieczeństwo,
zobowiązana jest do możliwie pełnego udokumentowania zdarzenia, celem precyzyjnego
określenia przyczyn i ewentualnych skutków naruszenia obowiązujących zasad.
3) Stwierdzone przez administratora naruszenie zasad ochrony danych osobowych wymaga
powiadomienia dyrektora jednostki oraz natychmiastowej reakcji poprzez:
– usunięcie uchybień (np. wymiana niesprawnego zasilacza awaryjnego, usunięcie wirusów
komputerowych z systemu, itp.),
– zastosowanie dodatkowych środków zabezpieczających zgromadzone dane,
– wstrzymanie przetwarzania danych do czasu usunięcia awarii systemu informatycznego.



Opublikował: Małgorzata Malinowska
Publikacja dnia: 03.05.2019
Podpisał: Joanna Topiłko
Dokument z dnia: 03.05.2019
Dokument oglądany razy: 2 389